Kompletan pregled štitnjače

Kompletan pregled štitnače sastoji se od:

• UZV  štitnjače
  • Hormoni (TSH, FT3, FT4)
  • Pregled specijaliste

U Hrvatskoj oko 33% žena i 20% muškaraca ima čvorove u štitnjači, a u dobi iznad 50 god. ti postoci rastu na 50%, odnosno 30%.

Broj onih koji imaju promjene strukture i veličine, a bez čvorova, još se pridodaje ovim brojkama. Većina njih nije beznačajna, ali se to ne zna unaprijed, pa stoga navodimo 3 osnovne indikacije za dijagnostičku obradu štitnjače:

1. Pozitivan anamnestički nalaz (bolesti štitnjače u obitelji)
  2. Pozitivan statusni nalaz (vizualno i/ili na opip povećana i/ili kvrgava štitnjača)
  3. Pozitivan laboratorijski nalaz (promijenjene razine T3, T4 i T.S.H. hormona te antitijela štitnjače)

Mogući simptomi poremećenog rada štitne žlijezde:

• Kronični umor i iscrpljenost te pospanost
  • Ubrzan rad i lupanje srca
  • Nesanica
  • Povišen krvni tlak
  • Pretjerano znojenje i slabo podnošenje vrućine ili stalni osjećaj hladnoće
  • Poremećaj menstrualnog ciklusa
  • Psihomotorna usporenost – nesposobnost koncentracije i zaboravljivost
  • Problemi sa kosom i noktima

Dva osnovna poremećaja rada štitnjače su:

1. Hipertireoza – stanje prekomjernog stvaranja hormona
  2. Hipotireoza – stanje nedovoljnog stvaranja hormona

Danas u Hrvatskoj radi zakonskog jodiranja soli u principu nema više hipotireoze uzrokovane nedostatkom joda u prehrani, već se najčešće radi o kroničnim autoimunim upalnim promjenama (Hashimotov tireoiditis).

Simptomi kod osoba s hipotireozom razvijaju se postupno i često su nespicifični. Budući da su sve stanice u tijelu zahvaćene nedostatkom hormona štitnjače, prisutni su simptomi i znakovi koji potječu iz različitih organa i organskih sustava. Hipetireoza je stanje pojačane funkcije kao poslijedice prekomjernog stvaranja hormona. Ona je katkada asimptomatska bolest (najčešće kod lakših oblika). Tijekom napada u pravilu je povećana razina cirkulirajućih tireoidnih hormona, što se odražava na cijelom tijelu radi ubrzanja cjelokupnog metabolizma, uzrokujući niz znakova i simptoma.

Sumnja na hipertireozu postavlja se na temelju kliničke slike, a dodatnim pretragama ona se potvrđuje i otkriva njen uzrok. Potrebno je naglasiti da i Basedowljeva bolest (Gravesova u anglosaksonskim zemljama) često jednog dana završi sa gubitkom funkcije te su i kod nje potrebne trajne kontrole hormona.

Kada je potrebno kirurško liječenje štitnjače?

Tri su glavne indikacije za kirurško liječenje štitnjače:

1. Tumor štitnjače – svi tumori štitnjače, benigni i maligni su jako dobre prognoze. Maligni tumori (papilarni karcinom-najčešći) su gotovo u 98% izlječivi.
  2. Struma (povećana štitnjača) – tijekom života može doći do povećanja tkiva štitnjače. Najčešći razlog je njena disfunkcija kada ona luči manje hormona no što bi trebala te tkivo raste samo da bi nadoknadilo taj manjak. Povećana štitnjača čini pritisak na dušnik te dolazi do otežanog disanja i gutanja.
  3. Hipertireoza – također funkcionalni poremećaj štitnjače kod kojeg dolazi do pojačanog lučenja njezinih hormona. Liječi se konzervativno od šest mjeseci do najviše dvije godine. Ako u tom periodu ne dođe do stanja urednog lučenja hormona, potrebno je kirurški odstraniti čitavu žlijezdu u slučaju da je jako velika ili ukoliko postoje značajne očne smetnje. Definitivno liječenje provodi se radioaktivnim jodom.

Kako danas u zdravstvenim ustanovama više ne postoji nekadašnji “stručni nadzor”, za svaku svoju dilemu oko preporučenog vam otorinolaringološkog operativnog zahvata, možete se obratiti u Polikliniku Avivu za savjet našeg stručnjaka specijaliste nuklearne medicine ili otorinolaringologa. Ukoliko niste sigurni je li vam određeni zahvat doista nužan, naši specijalisti će zahvaljujući svom dugogodišnjem iskustvu i praksi riješiti Vaše nedoumice – potvrditi ili demantirati potrebu za zahvatom.

prim. Vesna Goldoni
dr. med. spec.interne medicie i uže specijalnosti endokrinologije i dijabetologije
prim. Vesna Goldoni
Jasnica Zvonarek Brajko