Pregled dijabetologa

U Hrvatskoj oko 350 000 stanovnika boluje od šećerne bolesti, međutim 1/3 oboljelih nema dijagnosticiranu bolest, što ukazuje na potrebu testiranja barem rizičnih skupina

Kada trebamo pregled dijabetologa?

U Hrvatskoj oko 350.000 stanovnika boluje od šećerne bolesti, međutim 1/3 oboljelih nema dijagnosticiranu bolest, što ukazuje na potrebu testiranja barem rizičnih skupina (podaci o oboljelim od šećerne bolesti u obitelji, prekomjerna tjelesna težina, smanjena fizička aktivnost, nezdrava prehrana-brza visokokalorična hrana, trudnice, etničke skupine). Vrijednosti šećera u krvi (glukoza u plazmi-GUP) i u zdrave populacije različite su tijekom dana, povisuju se nakon obroka, a normaliziraju se nakon 2 sata. Simptomi šećerne bolesti: pojačano žeđanje, učestalo mokrenje, mršavljenje, pojačana glad, smetnje vida, umor, nedostatak energije uglavnom su prisutni u tipu 1 šećerne bolesti za čije liječenje je neophodan inzulin, a kod tipa 2 šećerne bolesti navedeni simptomi su manje izraženi a mogu i potpuno izostati. Zbog toga šećernu bolest nazivamo i  “tihim ubojicom“ s obzirom da u velikom broju bolesnika nisu manifestni simptomi bolesti, a povišene vrijednosti glukoze u krvi stvaraju oštećenja na stijenkama krvnih žila organizma, a time i poremećaj funkcije pojedinih organa.

Kako izgleda pregled dijabetologa?

Za postavljanje dijagnoze, neophodan je opsežan razgovor s pacijentom uz cjelokupni pregled, mjerenje krvnog tlaka u ležećem i stojećem stavu, uvid u dosadašnju medicinsku dokumentaciju, biokemijske pretrage (GUP profil, HbA1c, kreatinin, urea, urati, lipidogram, urin, po potrebi OGTT), fundus, te ovisno o simptomatologiji i dodatne pretrage.

prim. Vesna Goldoni
dr. med. spec.interne medicie i uže specijalnosti endokrinologije i dijabetologije
prim. Vesna Goldoni
Doći natašte (8 sati bez unosa hrane), uz prethodnu medicinsku dokumentaciju, uz popis lijekova, koji se eventualno uzimaju.