T3

Trijodtironin (T3) je jedan od dva glavna hormona što ih luči štitna žlijezda.

Što je T3?

Trijodtironin (T3) je jedan od dva glavna hormona što ih luči štitna žlijezda. Kao i T4, T3 je gotovo u cijelosti u cirkulaciji vezan na proteine. Ostatak je slobodni i to je biološki aktivni oblik hormona.  Zajedno sa T4 pomaže u kontroli energetskog metabolizma. Kao i kod T4, stvaranje i izlučivanje T3 je pod kontrolom povratne sprege. Kada vrijednosti tireoidnih hormona padaju, hipotalamus luči tireotropin, koji potiče hipofizu na odpuštanje TSH. Ovaj TSH potiče štitnu žlijezdu na stvaranje/odpuštanje tireoidnih hormona. Glavni hormon štitne žlijezde je T4, koji je relativno manje aktivan i on se pretvara u jetri i drugim tkivima u T3 koji je mnogo aktivniji. Slobodni i ukupni trijodtironin (T3/fT3) koristi se za procjenu rada štitne žlijezde, prvenstveno u procjeni dijagnozi hipertireoidizma, kao i u praćenju terapije.

Najveći dio T3 i T4 u cirkulaciji je vezan na proteine, dok je manji dio slobodan (nije vezan na proteine) i taj dio je biološki aktivan. Općenito, valja izbjegavati određivanje hormona štitnjače kod hospitaliziranih bolesnika i kod bolesnika koji se oporavljaju od akutnih bolesti,  budući da hormoni štitnjače mogu biti poremećeni zbog bolesti ili stresa. U bolesti, tijelo smanjuje produkciju T3 iz T4. Općenito, u ovakvim situacijama su vrijednosti T3 i fT3 snižene.

Nisu potrebne posebne pripreme za ovaj test. Postoje lijekovi koji mogu utjecati na vrijednosti hormona štitnjače i ukoliko uzimate neku terapiju treba se savjetovati sa liječnikom prije ordiniranja ove pretrage.