TSH

Tireotropni hormone (tiroksin stimulirajići hormon TSH) je test izbora za procjenu rada štitne žlijezde i/ili simptoma bolesti štitnjače kao što su hipertireoidizam (pojačan rad štitne žlijezde) I hipotireoidizam (smanjen rad štitne žlijezde).

Tireotropni hormone (tiroksin stimulirajići hormon TSH) je test izbora za procjenu rada štitne žlijezde i/ili simptoma bolesti štitnjače kao što su hipertireoidizam (pojačan rad štitne žlijezde)  i hipotireoidizam (smanjen rad štitne žlijezde). Tireo-stimulirajući hormon (TSH, tireoglobulin) proizvodi se u bazofilnim stanicama adenohipofize i podliježe cirkadijalnom ritmu sekrecije. Otpuštanje TSH iz hipofize regulirano je biološkim djelovanjem tiroidnih hormona.

TSH  ima  stimulirajuće  djelovanje  na sve faze stvaranja i sekrecije tiroidnih hormona. Ukoliko štitna žlijezda odpušta neadekvatno veće količine hormona T3 i T4 osoba će imati simptome hipertireoidizma: pojačan rad srca, gubitak težine, nervoza, tremor ruku, iritaciju oči i otežano spavanje. Najčešći uzrok hipertireoidizma je Graveova bolest. To je kronična autoimuna bolest u kojoj bolesnikov imunološki sustav stvara antitijela koja djeluju kao TSH, što dovodi do povečane produkcije hormona štitne žlijezde.

Kao odgovor, hipofiza stvara manje TSH što dovodi do sniženja koncentracije ovog hormona. Ukoliko postoji smanjena produkcija tiroidnih hormona (hipotireoidizam) osoba može osječati simptome kao što su smanjenje težine, suha koža, konstipacija, smanjeno podnašanje hladnoće i mučnina.  Najčešći uzrok je Hashimoto – kronična autoimuna bolest koja uzrokuje upalu i oštećuje štitnu žlijezdu uz nastajanje autoantitijela protiv štitnjače. Štitna žlijezda stvara male količine hormona T3 i T4. Kao odgovor na to, hipofiza stvara veće količine TSH što rezultira njegovim povišenim koncentracijama. Određivanje ovog hormona se često koristi uz određivanje slobodnog T4 (FT4 – slobodni tretra jod tironin) i slobodnog T3 (FT3 –  slobodni tri jod tironin) i antitireoidna antitijela (kod sumnje na autoimunu bolest štitnjače).

TSH se koristi u dijagnosti u svrhu:

• dijagnoze bolesti štitnjače
  • praćenja zamjenske terapije kod osoba sa hipotireoidizmom (smanjena funkcija štitnjače)
  • kod praćenja terapije osoba sa hipertireoidizmom (pojačan rad štitne žlijezde)
  • kao pomoć kod dijagnoze neplodnosti kod žena
  • kao pomoć kod procjene rada hipofize
  • kod prosijavanja (screening) odraslih i novorođenčadi za bolesti štitnjače.

Bez obzira da li su vrijednosti visoke ili niske, one ukazuju na pojačanu ili smanjenu funkciju hormona štitne žlijezde, ali ne ukazuju na uzrok.  Poremećene vrijednosti  zahtijevaju daljnja ispitivanja da se utvrdi razlog tome poremećaju.

Mag. Vera Robić
Nisu potrebne posebne pripreme za ovaj test. Postoje lijekovi koji mogu utjecati na vrijednosti hormona štitnjače i ukoliko uzimate neku terapiju treba se savjetovati sa liječnikom prije ordiniranja ove pretrage.