NEALKOHOLNA MASNA BOLEST JETRE – tiha bolest 21. stoljeća

Što je i kako se liječi?

Nealkoholna masna bolest jetre (eng. non alcoholic fatty liver disease – NAFLD) podrazumijeva ekscesivno ili prekomjerno nakupljanje masti u jetrenim stanicama. Javlja se najučestalije u osoba s pretjeranom tjelesnom težinom, ljudi s predijabetesom i dijabetesom, ljudi s arterijskom hipertenzijom i hiperlipidemijom (povišenim masnoćama u krvi). U Europi koja ima prevalencu od 5-10% dijabetičara, imamo čak 68% osoba s nealkoholnom masnom bolesti jetre.

Opasnost i važnost ovoga stanja leži u značajnom porastu oboljelih osoba u cijelom svijetu – u Europi 23,7%, USA 24,1%, Aziji 27,4%, Africi 13,5% i J. Americi 30,4%.  Razlog najmanjeg postotka oboljelih u Africi je niska potrošnja namirnica koje su karakteristične za zapadni način prehrane (namirnice koje sadrže veliku količinu zasićenih masnoća, ugljikohidrata, šećera, uz premali unos vlakana i premalo kretanja).

Oboljele osobe u značajnom postotku oboljevaju od kardiovaskularnih bolesti koje su osnovni nosioc smrtnog ishoda. Masna jetra u manjeg broja osoba rezultira razvojem kronične bolesti jetre (ciroze), a zatim i maligne bolesti jetre. Oko 35-40% osoba s masnom bolesti jetre će razviti određeni stupanj fibroze u jetri koja može kasnije izazvati cirozu. Globalna prevalenca fibroze (F2-F4) u bolesnika s dijabetesom iznosi 12-20%.

Glavni faktor koji uzrokuje cirozu je alkohol – 37%, a odmah iza njega je NASH (nealkoholni masni hepatitis) – 25 %, a u značajnom padu su oboljeli od hepatitisa C 7%.

ZDRAVA JETRA 1 1

Slika: Uznapredovale faze oštećenja jetre

Liječenje u Poliklinici Aviva

Osnovni cilj zdravstvene službe u Poliklinici Aviva je procjena količine vezivnog tkiva u jetri (fibroze) u bolesnika s masnom jetrom, te procjena stupnja masne jetre koji je moguće kasnije pratiti i na određeni način kvantificirati.

Sve ovo je potrebno u jednom dijagnostičkom, a kasnije i terapijskom algoritmu koji će u značajnoj mjeri poboljšati liječenje ovakvih bolesnika – dijetom, fizičkom aktivnošću, kasnije lijekovima, pa i transaplantacijom ukoliko zakažu raniji terapijski postupci.

U Poliklinici Aviva se bolesnici mogu u potpunosti s povjerenjem osloniti na primjenjene metode dijagnostike (ELASTOGRAFIJA) u procjeni jetrenog oštećenja (fibroze) i procjeni stupnja odložene masti u jetri (CAP) koje je kasnije moguće pratiti u smislu oporavka nakon primjenjene terapije, odnosno, pogoršanja.

Potrebno je upozoriti osobe koje su oboljele od nealkoholne masne bolesti jetre, da je to jedna tiha bolest koja polako napreduje bez simptoma i upozorenja, sve dok ne dođe do posljedica uzrokovanih jetrenim oštećenjem. Zato posebno na oprezu trebaju biti osobe u kojih se ustanovi predijabetes odnosno dijabetes, pretilost, visok BMI (body mass index), povišeni krvni tlak, povišene masnoće u krvi, osobe s više od 50 godina starosti i poremećeni jetreni laboratorijski nalazi (AST,ALT).

Napisao: dr. sc. Darko Horvat, dr. med.specijalist internist gastroenterolog, hepatolog