Svjetski dan srca – 29. rujna 2021.

U srijedu, 29.9.2021. obilježava se Svjetski dan srca.

Svake godine, 29. rujna, diljem svijeta obilježava se Svjetski dan srca. Cilj je edukacija i poticanje populacije na prevenciju, odnosno upoznavanje s činjenicom da bi se kontrolom rizičnih čimbenika, poput pušenja, nezdrave prehrane i tjelesne neaktivnosti, moglo izbjeći najmanje 80% preuranjenih smrti od srčanih bolesti i moždanog udara.

Pandemija koronavirusa je osobe s bolestima srca i krvnih žila učinila još ranjivijima, jer su u povećanom riziku od težih oblika COVID-19.

Q&A o zdravlju srca i srčanim bolestima; kada je potreban pregled kardiologa?

Koliko su bolesti srca zastupljene i Hrvatskoj? I koje su najčešće?

Kardiovaskularne bolesti su među vodećim uzrocima smrtnosti u Hrvatskoj. Od njih je na primjer 2018. godine umrlo oko 23.000 osoba, odnosno 45% ukupno umrlih. To nas u Europi svrstava među zemlje koje imaju srednje visoke stope smrtnosti (314 umrlih na 100000 stanovnika), Vodeća među KV bolestima je ishemijska bolest srca sa udjelom od oko 20% u ukupno umrlima, zatim hipertenzivna bolest srca sa udjelom od 4.3% ukupno umrlih

Kako očuvati zdravlje srca?

Zdravlje srca se najbolje čuva prevencijom od KV bolesti. Na primjer smjernice ESC dijele pacijente u niski, srednji, visoki i vrlo visoki desetogodišnji rizik od smrtonosnog kardiovaskularnog događaja. Kako bi odredili rizik za svakog pacijenta potrebni su nam dob, spol, ukupni kolesterol, vrijednosti arterijskog tlaka te pušački status. Uspješnom identifikacijom visokorizičnih pacijenata te djelovanjem na navedene čimbenike rizika može se značajno reducirati KV rizik

Što je posebno štetno za zdravlje srca?

Posebno je štetna kombinacija, odnosno prisustvo svih navedenih čimbenika rizika (vidi pod 2)  u istom pacijentu. Od pojedinačnih faktora rizika najštetniji je visoki krvni tlak.

Postoje li neka “zlatna pravila” kojih bismo se trebali pridržavati?

Prema WHO „zlatna pravila“ odnosno preporuke definiraju se  kao prestanak pušenja, održavanje normalne tjelesne težine (BMI do 25), održavanje normalne fizičke aktivnosti (npr svakodnevno žustrije- brzo hodanje po 30 tak minuta), zdrava prehrana (redukcija unosa masnoća na ukupno 30% svih kalorija, svakodnevni unos oko 400 grama voća i povrća, redukcija unosa soli na manje od 5 grama dnevno), održavanje normalnih vijednoti krvnog tlaka do max 140/90 mmhg, a u visokorizičnih pacijenata i do 130/80mmhg

Što piti i jesti kako bismo doprinijeli zdravlju kardiovaskularnog sustava?

Kao prvo ukupni unos kalorija treba biti prilagođen održavanju idealne tjelesne težine, dakle izbjegavanja prekomjernog unosa koji bi vodio ka  pretilosti. ESC smjernice za prevenciju KV bolesti potiču konzumaciju voća i povrća (oko 400 mg dnevno), povećani unos cjelovitih žitarica, orašastih plodova te ribe (pogotovo plave morske ribe tipa srdele, skuše,tune) 1-2x tjedno, Istovremeno se treba na najmanju moguću mjeru smanjiti unos namirnica bogatih zasićenim masnim kiselinama i kolesterolom (grickalice, pržena hrana, mesnih prerađevina, mliječnih punomasnih proizvoda, i sl). Hranu se isto tako preporuča raditi na biljnom ulju.

Kako znati da nešto nije u redu sa srcem? Treba li ići na neke redovne kontrole?

Asimptomatski pacijenti, bez poznate kardiovaskularne bolesti a stariji od 40 godina bi obavezno trebali imati procjenu desetogodišnjeg kardiovaskularnog rizika kod svog liječnika opće prakse ili kardiologa. Procjenom rizika mogu se na vrijeme detektirati pacijenti sa visokim KV rizikom u kojih je i benefit primjenom odgovarajuće terapije najveći.

Saša Čečović, dr. med,, specijalist interne medicine, subspecijalist kardiolog u Poliklinici Aviva

KARDIOVASKULARNE BOLESTI NAJČEŠĆI SU UZROK SMRTI NA SVIJETU

Uzroci su mnogi: pušenje, dijabetes, visoki krvni tlak i pretilost, zagađenje zraka, kao i manje poznata stanja poput Chagasove bolesti i amiloidoze srca.

Za 520 milijuna ljudi koji žive s KVB-om, pandemija bolesti COVID-19 posebno je teška. Izloženi su većem riziku od težih oblika bolesti. Mnogi zbog straha od zaraze izbjegavaju kontrolne preglede ili odlazak u bolnicu i izoliraju se od obitelji i prijatelja.

Ove godine na Svjetski dan srca želimo da: Koristite srce i pobijediti kardiovaskularne bolesti.

Kriza u zdravstvu kroz koju smo svi živjeli naglasila je hitnu potrebu za pronalaženjem različitih i inovativnih načina za povezivanje ljudi sa zdravljem srca, osobito u područjima i zajednicama s nižim resursima.

Iskorištavanje moći digitalnog zdravlja za poboljšanje svijesti, prevenciju i upravljanje kardiovaskularnim bolestima na globalnoj razini je naš cilj povodom Svjetskog dana srca 2021. Telezdravstvo igra ogromnu ulogu u toj borbi dok mi nastavljamo KORISTITI SRCE I POBIJEDITI KVB.

KORISTI SRCE primjenjuje vaše znanje, suosjećanje i utjecaj kako biste bili sigurni da vi, vaši bližnji i zajednica čiji ste dio, imate najbolje šanse za zdrav život. Radi se o povezivanju sa vlastitim srcima, osiguravanju da ih hranimo i njegujemo najbolje što možemo, te korištenju digitalne moći za povezivanje svakog srca, svugdje.

KORISTI SRCE

Iskorištavanje moći digitalnog zdravlja za poboljšanje svijesti, prevenciju i upravljanje kardiovaskularnim bolestima na globalnoj razini je naš cilj povodom Svjetskog dana srca 2021. Telezdravstvo igra ogromnu ulogu u toj borbi dok mi nastavljamo KORISTITI SRCE I POBIJEDI KVB.

KORISTI SRCE primjenjuje vaše znanje, suosjećanje i utjecaj kako biste bili sigurni da vi, vaši bližnji i zajednica čiji ste dio, imate najbolje šanse za zdrav život. Radi se o povezivanju sa vlastitim srcima, osiguravanju da ih hranimo i njegujemo najbolje što možemo, te korištenju digitalne moći za povezivanje svakog srca, svugdje.

Letak HZJZ-a – svjetski dan srca 2021

Izvor: HZJZ