Ambulanta za štitnjaču

Moguće su promjene i funkcije i veličine te izgleda štitnjače, koje mogu, ali i ne moraju biti povezane. Izgled, veličina te promjene strukture štitnjače danas se provjeravaju ultrazvučnim pregledom, tzv. ultrasonografijom. Funkcija žlijezde te njezini nadzorni mehanizmi određuju se laboratorijskim mjerenjem razine hormona u krvi − to su T3 i T4 kao hormoni same štitnjače i T.S.H. koji je hormon hipofize koji pogoni štitnjaču. U bateriju testova spada i određivanje antitijela na štitnjaču kojima se dokazuje autoimuna bolest koja uvijek, barem u nekoj fazi, ide uz promjene funkcije. U slučaju uklanjanja čitave štitnjače, što je obavezno kod karcinoma, sumnja na prisutnost eventualnih metastaza postavlja se mjerenjem tireoglobulina, jedne od bjelančevina-indikatora. Neke od bolesti štitnjače su spore i progresivne, ali se većina njih može dobro nadzirati lijekovima. Posebice one koje idu uz promjenu ravnoteže hormona liječe se s potpunim uspjehom. Ako se ustanovi prisutnost čvorova, u slučaju potrebe se mikroskopske stanične osobine takve tvorbe mogu se provjeriti citopunkcijom pod kontrolom ultrazvuka, kada su uzorkovanju dostupni već i čvorići promjera od 5 mm. Tankom se iglom usisavaju stanice iz tkiva te se njihove karakteristike procjenjuju mikroskopom. Liječenje je za neke bolesti nepotrebno, za neke je stvar izbora, a za neke obavezno jer se u protivnom ugrožava život.

Mogući simptomi poremećenog rada štitnjače  (štitne žlijezde):
1. Kronični umor i iscrpljenost te pospanost
2. Ubrzan rad i lupanje srca
3. Nesanica
4. Povišen krvni tlak
5. Pretjerano znojenje i slabo podnošenje vrućine ili stalni osjećaj hladnoće
6. Poremećaji menstrualnog ciklusa
7. Psihomotorna usporenost − nesposobnost koncentracije i zaboravljivost
8. Problemi sa kosom i noktima
Ukoliko se prepoznate u nekim od ovih simptoma konzultirajte svoga liječnika.

Dva osnovna poremećaja rada štitnjače su:

1. Hipertireoza − stanje prekomjernog stvaranja hormona
2. Hipotireoza − stanje nedovoljnog stvaranja hormona
Danas u Hrvatskoj radi zakonskog jodiranja soli u principu nema više hipotireoze uzrokovane nedostatkom joda u prehrani, već se najčešće radi o kroničnim autoimunim upalnim promjenama (Hashimotov tireoiditis). Simptomi kod osoba s hipotireozom razvijaju se postupno i često sunespecifični. Budući da su sve stanice u tijelu zahvaćene nedostatkom hormona štitnjače, prisutni su simptomi i znakovi koji potječu iz različitih
organa i organskih sustava. Hipertireoza je stanje pojačane funkcije kao posljedice prekomjernog stvaranja hormona. Ona je katkada asimptomatska bolest (najčešće kod lakših oblika). Tijekom napada u pravilu je povećana razina cirkulirajućih tireoidnih hormona, što se odražava na cijelom tijelu radi ubrzanja cjelokupnog metabolizma, uzrokujući niz znakova i simptoma. Sumnja na hipertireozu postavlja se na temelju kliničke slike, a dodatnim pretragama ona se potvrđuje i otkriva njen uzrok. Potrebno je naglasiti da i Basedowljeva (Gravesova u anglosaksonskim zemljama) često jednog dana završi sa gubitkom funkcije te su i kod nje potrebne trajne kontrole hormona.

U ambulanti za štitnjaču određuju se neophodne pretrage, procjenjuje njihov rezultat, određuje, provodi i nadzire liječenje.

Zdravi savjeti

Pogledajte sve

Pošaljite upit za usluge iz ovog centra zdravlja

Ovdje možete opisati svoj zdravstveni probem ili za što se želite naručiti.
E-mail adresa
Telefon

Dajem suglasnost da Poliklinika Aviva koristi moje osobne podatke za kontaktiranje elektroničkim putem o promotivnim aktivnostima i novostima (opcionalno).