Ergometrija

Ergometrija je kontinuirano i progresivno opterećenje kardiovaskularnog sustava na pokretnom tepihu uz stalno praćenje EKG-a

Što je ergometrija?

Test opterećenja ili Ergometrija (Bruce exercise program) je kontinuirano i progresivno opterećenje kardiovaskularnog sustava na pokretnoj traci uz stalno praćenje EKG-a, na osnovu čega se – opterećenjem izazvanih porasta frekvencije srca i krvnog tlaka, aritmičkih poremećaja, bolova u prsištu, zaduhe i opće slabosti, te metaboličkog ekvivalenta i pomaka ST – segmenta u EKG odvodima, postavlja dijagnoza srčanog oštećenja ili bolesti srca.

Tijekom testa mjere se sljedeći parameteri: puls, krvni tlak i elektrokardiogram (EKG).

Ergometrija se koristi za otkrivanje ili isključivanje ishemijske bolesti srca. Pacijent se podvrgava tjelesnoj vježbi, obično na traci za trčanje ili sobnom biciklu, kako bi povećao broj otkucaja srca. S povećanjem brzine pulsa, EKG bilježi promjene do kojih može doći. Ove bi promjene mogle biti dokaz srčanih tegoba povezanih s nedostatkom kisika.

Ako test opterećenja ili ergometrija ukazuje na nepravilnosti, liječnici daju preporuke za daljnju dijagnostičku obradu i liječenje – od preporuke prehrane do propisivanja lijekova, a ukoliko je potrebno, i kirurških intervencija. Nakon postavljanja dijagnoze i terapije, pacijent će se podvrgnuti naknadnim ergometrijskim testiranjima kako bi se ustvrdila uspješnost terapije.

Osim primjene kod srčanih bolesnika, ergometrija se provodi i kod zdravih osoba i sportaša. Razvojem znanosti, otkrivaju se i primjenjuju praktične primjene u područjima izvan opće zdravstvene industrije. Na primjer, atletski treneri, treneri i liječnici postaju sve više vođeni podacima u svojim procjenama korištenjem ergometrije. Podaci se prikupljaju i koriste za mjerenje stvari kao što su rad srca, sposobnost disanja i je li mišić dovoljno jak za postizanje određenog zadatka koji mu se daje.

Kada se preporuča odnosno koje su indikacije za test opterećenja – ergometriju prema smjernicama ACC/AHA?

1. sumnja na koronarnu bolest
2. prekordijska bol nejasne etiologije
3. evaluacija terapije i rehabilitacije bolesnika s koronarnom bolešću
4. evaluacija rezultata kirurških zahvata na koronarnim arterijama i zaliscima
5. procjena funkcijskog kapaciteta u bolesnika koji boluju od kronične bolesti srca (npr.
valvularne bolesti)
6. arterijska hipertenzija s vrijednostima krvnog tlaka u terapijskim granicama (treba
ustanoviti postoji li veći porast tlaka u naporu u svrhu ocjene funkcijske i radne
sposobnosti)
7. provokacija aritmija srca, ocjena funkcije sinuatrijskog čvora
8. u bolesnika s koarktacijom aorte, kojima je učinjen korekcijski kirurški zahvat, da se
ocjeni eventualna potreba za antihipertenzivnim liječenjem
9. priprema za sportske aktivnosti najvišeg opterećenja
10. u kliničko-epidemiološkim studijama, za otkrivanje koronarne bolesti u populaciji, prije
nego se ta bolest očituje.

Kontraindikacije za izvođenje ergometrije ili testa opterećenja prema smjernicama ACC/AHA:

Apsolutne
1. akutni ili subakutni infarkt miokarda
2. nestabilna angina pektoris (osim de novo)
3. disekcija aorte
4. akutni miokarditis i perikarditis
5. nekontrolirane atrijske i ventrikulske aritmije
6. akutna plućna embolija
7. teška aortna stenoza
8. zatajenje srca (nekontrolirani ili akutizacija)
9. akutne infektivne bolesti

Relativne
1. stenoza lijeve koronarne arterije
2. umjerena stenoza srčanih zalistaka
3. elektrolitski poremećaji
4. atrioventrikulski blok 2. i 3. stupnja
5. teška arterijska hipertenzija
6. tahiaritmija ili bradiaritmija
7. hipertrofijska kardiomiopatija ili drugi oblici opstrukcije izlaznog trakta LV-a
8. mentalno ili psihičko oboljenje koje onemogućava pravilno izvođenje testa
Relativne kontraindikacije mogu biti potisnute ako korist testa nadilazi rizik.

ERGOMETRIJA UPUTE – priprema za pretragu

prim. mr. sc. Ivan Sokol
dr. med., FESC, spec. interne medicine, subspecijalist kardiologije
prim. mr. sc. Ivan Sokol
Hrvoje Ružić
dr. med., spec. interne medicine, subspecijalist kardiologije
Hrvoje Ružić
Prof. prim. dr. sc. Roman Urek
dr. med. FESC, liječnik specijalist internist, subspecijalist kardiolog.
Prof. prim. dr. sc. Roman Urek
Potrebno je imati indikaciju liječnika internista - kardiologa te ponijeti medicinsku dokumentaciju. OBAVEZNO: DONESITE POVIJEST BOLESTI – PRETHODNE NALAZE,  OSNOVNE LABORATORIJSKE NALAZE I ULTRAZVUK SRCA. ZBOG BOLJEG KONTAKTA S VAŠOM KOŽOM POTREBNO JE DA KOŽA BUDE ČISTA I SUHA. U SLUČAJU POJAČANE DLAKAVOSTI, POTREBNO JE OBRIJATI PRSA.   NA DAN PRETRAGE DORUČKUJTE (RUČAJTE) NAJKASNIJE DVA SATA PRIJE PRETRAGE. LIJEKOVE KOJE INAČE UZIMATE, UZMITE I NA DAN PRETRAGE, OSIM AKO VAŠ LIJEČNIK NIJE ODREDIO DRUGAČIJE.   ODJENITE UDOBNU ODJEĆU I OBUĆU. OBUĆA MORA BITI ZATVORENA, STABILNA I ČVRSTO STAJATI NA NOZI, BEZ VISOKIH POTPETICA.   UKOLIKO ĆETE BITI SPRIJEČENI DOĆI NA DOGOVORENI TERMIN, MOLIMO VAS ODJAVITE ISTI NA GORE NAVEDENI KONTAKT.   HVALA NA RAZUMIJEVANJU! Poliklinika Aviva