Ultrazvuk (UZV) štitnjače

Bolesti štitnjače su vrlo česte, ali rijetko kada opasne; na žalost, nema načina da se unaprijed pogodi njihov tijek i opseg te je stoga neophodno žlijezdu redovito kontrolirati, osobito u osoba u čijoj su široj obitelji već poznati slučajevi bolesti štitnjače.

Zašto trebamo obaviti UZV štitnjače?

Bolesti štitnjače su vrlo česte, ali rijetko kada opasne; na žalost, nema načina da se unaprijed pogodi njihov tijek i opseg te je stoga neophodno žlijezdu redovito kontrolirati, osobito u osoba u čijoj su široj obitelji već poznati slučajevi bolesti štitnjače. UZV štitnjače služi za provjeru izgleda, veličine te promjene strukture štitnjače. Moguće su promjene i funkcije i veličine te izgleda, koje mogu, ali i ne moraju biti povezane.

Izgled, veličina te promjene strukture štitnjače danas se provjeravaju ultrazvučnim pregledom, tzv. ultrasonografijom. U slučaju uklanjanja čitave štitnjače, što je obavezno kod karcinoma, sumnja na prisutnost eventualnih metastaza postavlja se mjerenjem tireoglobulina, jedne od bjelančevina-indikatora. Ako se ustanovi prisutnost čvorova, u slučaju potrebe se mikroskopske stanične osobine takve tvorbe mogu provjeriti citopunkcijom pod kontrolom UZV štitnjače, kada su uzorkovanju dostupni već i čvorići promjera od 5 mm. Tankom se iglom usisavaju stanice iz tkiva te se njihove karakteristike procjenjuju mikroskopom. Liječenje je za neke bolesti nepotrebno, za neka je stvar izbora, a za neke obavezno jer se u protivnom ugrožava život.

U ambulanti za štitnjaču se određuju neophodne pretrage, procjenjuje njihov rezultat, određuje, provodi i nadzire liječenje. U slučaju potrebe za procjenom moguće potrebe za operacijom u Poliklinici Aviva se može provesti i otorinolaringološka konzultacija jer se ta specijalnost bavi kirurgijom štitnjače. U rijetkim slučajevima kada su neophodni ispitivanje i liječenje iz domene nuklearne medicine, kao i operacija, pacijentu se ukazuje na kliničke centre gdje se to može obaviti.

Mogući simptomi poremećenog rada štitne žlijezde:

• kronični umor i iscrpljenost te pospanost
  • ubrzan rad i lupanje srca
  • nesanica
  • povišeni krvni tlak
  • pretjerano znojenje i slabo podnošenje vrućine ili stalni osjećaj hladnoće
  • poremećaji menstrualnog ciklusa
  • psihomotorna usporenost – nesposobnost koncentracije i zaboravljivost
  • problemi s kosom i noktima

Više o bolestima štitnjače pročitajte u članku našeg prim. dr. sc. Darija Đokića: Kratki pojmovnik bolesti štitnjače

uzv štitnjače

dr. med. Željko Jovanović
specijalist radiologije
dr. med. Željko Jovanović
Jasnica Zvonarek Brajko
dr.med.
Jasnica Zvonarek Brajko
prim. dr. sc. Darije Đokić
dr.med.
prim. dr. sc. Darije Đokić
Nije potrebna posebna priprema.