Zdravi savjeti

Alzheimerova bolest: Kako spriječiti razvoj bolesti?

O bolesti

Alzheimerova bolest tip je demencije i jedna od vodećih bolesti današnjice. Najčešća je od svih demencija te sje u stalnom porastu. Dobila je naziv po Aloisu Alzheimeru koji je 1906. prvi puta opisao sindrom demencije kao neurološki poremećaj koji dovodi do propadanja mozga, problema s pamćenjem i ponašanjem , ali utječe i na članove obitelji oboljelih. Najčešći čimbenik rizika je starenje, a većinom se javlja kod osoba starih od 65 godina. S obzirom na sve veći porast udjela starije populacije u društvu, u budućnosti možemo očekivati porast oboljelih.

Simptomi Alzheimerove bolesti pojavljuju se postupno, kroz razdoblje od nekoliko godina i razlikuju se od osobe do osobe. U nastavku donosimo 10 ranih znakova Alzheimerove bolesti prema Nastavnom zavodu za javno zdravstvo dr. Andrija Štampar.

10 ranih simptoma Alzheimerove bolesti

• Poremećaji pamćenja (gubitak pamćenja razvija se polako tijekom više mjeseci ili godina).
  • Poteškoće u izvršnim funkcijama (kuhanje, spremanje, održavanje higijene).
  • Poteškoće govora, čitanja i pisanja (zaboravljanje riječi, nadomještanje neuobičajenim zamjenama; rečenice postaju teško razumljive, nemaju svrhe niti dubljeg smisla).
  • Gubitak prostorne i vremenske orijentacije (nepoimanje dana, mjeseca ili godine; nemogućnost snalaženja na od prije poznatim mjestima).
  • Pogrešne procjene i odluke (odijevanje neprimjereno vremenskim uvjetima ili socijalnim prigodama).
  • Poremećaji apstraktnog mišljenja (nesnalaženje u novčanim poslovima ili nemogućnost ispunjavanja formulara; nerazumijevanje pojmova, kao što su „rođendan“, „pravda“ ili „ljubav“).
  • Učestalo zametanje i gubljenje stvari (spremanje stvari na neuobičajena mjesta)
  • Promjene raspoloženja i ponašanja (depresivnost, anksioznost, razdražljivost i emocionalna inkontinencija).
  • Promjena osobnosti (pretjerana sumnjičavost, ustrašenost, ljubomora).
  • Gubitak interesa za socijalne aktivnosti (osjećaj napuštenosti, osamljivanje, nezainteresiranost).

Dijagnoza demencije temelji se na kliničkoj slici, snimci mozga, neuropsihologijskom testiranju i laboratorijskim testovima. Može se pojaviti u bilo kojoj dobi, no obično se javlja u nešto kasnijoj srednjoj dobi ili pak kod starije populacije. Najvažnije je pravovremeno prepoznavanje bolesti, kako bi se moglo reagirati s pravovremenom terapijom koja je od iznimne važnosti u ranoj fazi bolesti.

Dijagnostika

Pregled neurologa polazišna je točka koja će vam pomoći u dijagnozi ukoliko imate neke od navedenih simptoma.

Magnetska rezonanca mozga učinkovita je neuroradiološka metoda u obradi Alzheimerove demencije.

Kod otprilike 85% bolesnika s Alzheimerovom bolesti, detaljna anamneza i standardni neurološki pregled omogućuje postavljanje točne dijagnoze.

Liječenje

Trenutno ne postoji lijek koji bi zaustavio napredovanje Alzheimerove bolesti, ali se može držati pod kontrolom. Postojeći lijekovi ne mogu potpuno spriječiti napredovanje bolesti, ali mogu utjecati na privremeno usporavanje pogoršanja simptoma demencije. Vrlo je važno započeti s liječenjem u ranoj fazi. Lijekovi utječu na što duže održavanje intelektualnih sposobnosti i usporavanje pogoršanja općeg stanja oboljele osobe. Od iznimne je važnosti i podrška okoline koja znatno poboljšavaju kvalitetu života.

Prepoznajte na vrijeme Alzheimerovu bolest i naručite se na pregled u Poliklinici Aviva!

01/ 4693-111