Donosimo 7 savjeta za smanjenje rizika obolijevanja od raka

4. veljače, svake godine, obilježava se Svjetski dan borbe protiv raka. Donosimo preporuke koje su bitan faktor prevencije raka, ali i preveniranja drugih bolesti. Neka vas potakne činjenica da jednostavne promjene načina života mogu napraviti veliku razliku.

Svake godine, 4. veljače, obilježava se Svjetski dan borbe protiv raka (engl. World Cancer Day).

Rak je drugi po redu vodeći uzrok smrti stanovništva s udjelom od 26%, iza bolesti cirkulacijskog sustava. Broj novooboljelih od raka u 2020. u svijetu dosegao je 19,3 milijuna, dok je broj umrlih od raka porastao na 10 milijuna. Oko 40% slučajeva raka može se spriječiti učinkovitim strategijama prevencije (Izvor: hzjz.hr). Mjere prevencije odnose se na najvažnije čimbenike rizika kao što su duhan, štetna konzumacija alkohola, onečišćenje okoliša i opasne tvari.

Možemo li spriječiti ili bar umanjiti rizik obolijevanja od raka?

Preuzimanje odgovornosti unošenjem zdravih promjena kao što su zdrava prehrana i redoviti pregledi svakako je dobar početak.

Iako različite studije i istraživanja možda neće uvijek zauzeti jedinstveni stav o faktorima prevencije raka, generalno je prihvaćeno mišljenje da na razvoj raka utječu čovjekov stil života i životne navike.

Donosimo 7 preporuka za očuvanja zdravlja i smanjenje rizika obolijevanja od raka. Neka vas potakne činjenica da jednostavne promjene načina života mogu napraviti veliku razliku. Od neopisive su važnosti redovni preventivni zdravstveni pregledi, čak i kada se osjećate potpuno zdravima, kao i reagiranje na vrijeme čim primijetite sumnjive simptome.

Razmotrite ove savjete za prevenciju raka.

1. Nemojte pušiti

Korištenje bilo koje vrste duhana dovodi vas u rizik s rakom. Pušenje je povezano s različitim vrstama raka – uključujući rak pluća, usta, grla, grkljana, gušterače, mokraćnog mjehura, vrata maternice i bubrega. Čak i ako ne koristite duhan, izloženost pasivnom pušenju može povećati rizik od raka pluća.

Izbjegavanje duhana – ili odluka da ga prestanete koristiti – važan je dio prevencije raka. Ako trebate pomoć pri prestanku pušenja, pitajte svog liječnika o proizvodima za prestanak pušenja i drugim strategijama za prestanak pušenja.

2. Hranite se zdravo

Iako zdravo biranje namirnica u trgovini i za vrijeme obroka ne može jamčiti prevenciju raka, moglo bi smanjiti rizik. Uzmite u obzir ove smjernice:

Jedite puno voća i povrća. Temeljite svoju prehranu na voću, povrću i drugoj hrani iz biljnih izvora — poput cjelovitih žitarica i mahunarka.
Održavajte zdravu težinu. Jedite laganije, birajući manje visokokalorične hrane, uključujući rafinirane šećere i masti životinjskog porijekla.
Ukoliko konzumirate alkohol, činite to umjereno. Rizik od raznih vrsta karcinoma — uključujući rak dojke, debelog crijeva, pluća, bubrega i jetre — raste s količinom alkohola koju pijete i duljinom vremena u kojem redovito pijete.
Ograničite prerađeno meso. Izvješće Međunarodne agencije za istraživanje raka, u sklopu Svjetske zdravstvene organizacije, zaključilo je da jedenje velikih količina prerađenog mesa može povećati rizik od određenih vrsta raka tj. da opasnost razvoja raka debelog crijeva zbog konzumiranja mesnih prerađevina malena je za pojedince, no rizik raste s količinom pojedenog mesa.
Osim toga, žene koje jedu mediteransku prehranu obogaćenu ekstra djevičanskim maslinovim uljem i miješanim orašastim plodovima mogu smanjiti rizik od raka dojke. Mediteranska prehrana, kao zlatni standard prehrane, uglavnom se fokusira na biljnu prehranu, poput voća i povrća, cjelovitih žitarica, mahunarki i orašastih plodova, ribe. Ljudi koji slijede mediteransku prehranu umjesto crvenog mesa biraju ribu te zdrave masti, poput maslinovog ulja – umjesto maslaca ili rafiniranog ulja.

3. Održavajte zdravu težinu i budite fizički aktivni

Održavanje zdrave tjelesne težine može smanjiti rizik od raznih vrsta raka, uključujući rak dojke, prostate, pluća, debelog crijeva i bubrega.

Fizička aktivnost je također vrlo važna. Osim što vam pomaže kontrolirati svoju težinu, tjelesna aktivnost sama po sebi može smanjiti rizik od raka dojke i raka debelog crijeva.

Svaka tjelesna aktivnost je važna za očuvanje zdravlja, ali za značajne zdravstvene dobrobiti, nastojte  barem 2,5 sata  tjedno baviti se umjerenom aerobnom aktivnosti ili 75 minuta tjedno intenzivnom aerobnom aktivnosti, ili kombinirati obje. Kao opći cilj, uključite barem 30 minuta tjelesne aktivnosti u svoju dnevnu rutinu — a ako možete izdvojiti i više vremena, tim bolje.

4. Zaštitite se od sunca

Rak kože jedna je od najčešćih vrsta raka – i jedna od onih koji se najlakše može priječiti.

  • Izbjegavajte podnevno sunce. Klonite se sunca između 10 i 16 sati, kada su sunčeve zrake najjače.
  • Ostanite u hladu. Kad ste na otvorenom, ostanite što je više moguće u hladu. Pomažu i sunčane naočale i šešir širokog oboda.
  • Pokrijte izložena područja. Nosite usko tkanu, široku odjeću koja prekriva što je moguće veći dio vaše kože. Odlučite se za svijetle ili tamne boje, koje reflektiraju više ultraljubičastog zračenja.
  • Nemojte štedjeti na kremama za sunčanje. Koristite kremu za sunčanje širokog spektra sa SPF od najmanje 30, čak i u oblačnim danima. Obilno nanesite kremu za sunčanje i ponovno nanesite svaka dva sata — ili češće ako plivate ili se znojite.
  • Izbjegavajte solarij. Zračenje je jednako štetno kao zračenje prirodne sunčeve svjetlosti.

5. Cijepite se

Prevencija raka uključuje zaštitu od određenih virusnih infekcija. Razgovarajte sa svojim liječnikom o cijepljenju protiv:

HPV je spolno prenosiv virus koji može dovesti do raka vrata maternice i drugih genitalnih organa, kao i raka pločastih stanica glave i vrata. Cjepivo protiv HPV-a preporučuje se za djevojčice i dječake u dobi od 9 godina na dalje.

6. Izbjegavajte rizična ponašanja

Još jedna učinkovita taktika prevencije raka je izbjegavanje rizičnog ponašanja koje može dovesti do infekcija koje zauzvrat mogu povećati rizik od raka.

Ograničite broj seksualnih partnera i koristite prezervativ prilikom odnosa. Čestim mijenjanjem spolnih partnera, veća je vjerojatnost da ćete dobiti spolno prenosivu infekciju – poput HIV-a ili HPV-a. Ljudi koji imaju HIV ili AIDS imaju veći rizik od raka anusa, jetre i pluća. HPV se najčešće povezuje s rakom vrata maternice, ali također može povećati rizik od raka anusa, penisa, grla, vulve i rodnice.

Ne dijelite igle. Dijeljenje igala s ljudima koji koriste intravenske lijekove može dovesti do HIV-a, kao i hepatitisa B i hepatitisa C — što može povećati rizik od raka jetre. Ako ste zabrinuti zbog zlouporabe droga ili ovisnosti, potražite stručnu pomoć.

7. Redovno obavljajte zdravstvene preglede

  • Redoviti samopregledi i pregledi za različite vrste karcinoma – poput raka kože, debelog crijeva, vrata maternice i dojke – mogu povećati vaše šanse za rano otkrivanje raka, kada je liječenje najvjerojatnije uspješno. Pitajte svog liječnika o preporučenom rasporedu pregleda za vas ovisno o dobi i spolu te eventualnim simptomima, ukoliko imate nedoumica.
  • Jednom godišnje, ili barem jednom u dvije godine, obavite sistematski pregled.
  • Sudjelujte u organiziranim nacionalnim programima za rano otkrivanje raka:
    • debelog crijeva (muškarci i žene)
    • dojke (žene)
    • vrata maternice (žene).
Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Filter by Custom Post Type

PITAJ LIJEČNIKA

Niste pronašli odgovor na pitanje koje vas zanima? Ovdje upišite svoje pitanje i naši liječnici će vam odgovoriti u najbržem mogućem roku.
POŠALJITE PITANJE