Teniski lakat

Teniski lakat je bolest koja se javlja u vanjskom dijelu lakta. Može se javiti i na unutarnjem dijelu, te se tada naziva golferski lakat.

Nastaje zbog učestalog ponavljanja istih pokreta pa zbog toga spada u skupinu sindroma prenaprezanja. Sam naziv teniski lakat nastao je u 18. st. kada je uočeno da se bolest često javlja među tenisačima. Ipak ga češće susrećemo kao profesionalnu bolest ljudi koji tijekom radne aktivnosti ponavljano koriste iste kretnje i to kretnje prilikom kojih se ispruža šaka i/ili se podlaktica rotira ili se još te kretnje čine i protiv otpora. Najčešća zanimanja kod kojih susrećemo teniski lakat su daktilograf, zidar, radnik na traci, postolar, kirurg, stomatolog.
Od 1 -3 % odrasle populacije jednom u životu ima simptome lat.epikondilitisa, i to najčešće u dobi od 35 – 55 godina.

Osnovni simptomi lat. epikondilitisa je bol u vanjskom dijelu lakta, koja može biti blaga nakon aktivnosti pa do izrazito jake boli koja onemogućuje bilo kakvu aktivnost. Karakterističan simptom u bolesnika jest i smanjenje snage šake, tj. bolesnici se žale na pojavu snažne boli prilikom podizanja i vrlo lakog tereta, ili okretanja ključa u bravi ili rukovanja.

Kod utvrđivanja da li se radi o teniskom laktu liječnik pritiskom kažiprsta na lateralni epikondil ili  centimetar ispod i sprijeda provocira pojavu boli, a ta se bol još i pojačava ukoliko ne popuštajući pritisak liječnik još i pasivno ispruži pacijentov lakat. Prilikom pregleda liječnik rabi još neke testove kojima provocira ili pojačava pojavu boli u lateralnom epikondilu.

U akutnoj fazi bolesti samopomoć je od velike važnosti za kontrolu upalnog procesa i smanjenja boli.  Primjenjuje se RICE terapija,što je engleski akronim, a označava:

• Rest – odmor,
  • Ice – led,
  • Compresson – kompresija, pritisak,
  • Elevation – podizanje.

Odmorom se potiče regeneracijski proces oštećenog tkiva. Led se primjenjuje 4 – 6 puta po 10-tak minuta tijekom dana. Hlađenje tkiva pomaže smanjiti bol i oticanje. Primjenom steznika neposredno ispod lakta smanjuje se opterećenje na tetive te potiče zaštita zahvaćenog područja. Uz RICE terapiju mogu se primjenjivati i nestereoidni protuupalni lijekovi.

Smirivanjem boli i upale započinje se sa programom vježbi istezanja i jačanja zahvaćene i okolne muskulature s ciljem povratka normalne funkcije i prevencije ponavljanja oštećenja. Uz vježbe se koriste i različite fizikalne procedure poput lasera, ultrazvuka, TENS-a, magnetoterapije, terapije udarnim valom, funkcionalne trake, te manualne tehnike.

Proces oporavka kod ovog stanja varira između nekoliko tjedana do nekoliko mjeseci, stoga je potrebno ustrajno i oprezno provoditi program rehabilitacije. Vježbe se u početnoj fazi provode bez ili s vrlo malim opterećenjem. Sa nestankom boli i povratkom funkcije i snage, postepeno se povećava opterećenje. Povratkom na radno mjesto potrebno je prilagoditi alate za rad ili promjeniti tehniku rada. Preporuča se povremeno nošenje steznika ispod razine lakta kako bi se smanjilo opterećenje na samu tetivu i njeno hvatište.