Loading...

Zdravi savjeti

Ljetno doba donosi nam češće urinarne infekcije kod djece – istina ili mit?

Pavica Mojzeš-Wagenhofer

Pavica Mojzeš-Wagenhofer, dr. med., spec. pedijatrije, subspec. pedijatrijske nefrologije

Pavica Mojzeš-Wagenhofer
Ljetno doba donosi nam češće urinarne infekcije kod djece – istina ili mit?

Ljeto znači puno prilika za igru i aktivnosti na suncu. No, visoke dnevne temperature donose i povećani rizik za dehidraciju. Dehidracija može uzrokovati glavobolje, omaglicu, vrtoglavicu, nedostatak energije i učiniti vaše dijete mrzovoljnijim nego inače. Također dehidracija će uzrokovati i mokrenje male količine koncentriranog urina (urin- tamnije žute boje), jer tijelo pokušava zadržati što više vode. Stolica će također postati tvrđa jer i crijeva zadržavaju potrebnu tekućinu, a može doći i do crijevnog zatvora. Također dugo kupanje u bazenima i mokro rublje kao i prisutnost stolice u peleni tijekom ljetne vrućine pridonosi brzom množenju infektivnih uzročnika i lakšem razvoju urinarne infekcije kod djece.

Jedan od mehanizama zaštite mokraćnog mjehura od infekcije je redovito pražnjenje. Kad dijete ne pije dovoljno, mokrit će manje od uobičajenih 5-7 puta dnevno, a to može povećati rizik od infekcija mokraćnog sustava. Također poteškoće sa dugotrajnim zatvorom stolice dovode i do otežanog potpunog pražnjenja mokraćnog mjehura i zaostajanja manje količine urina u mjehuru nakon mokrenja što također pridonosi većoj sklonosti urinarnim infekcijama.

Što bi djeca trebala piti?

Djeca (i odrasli) trebaju piti dovoljno tekućine na bazi vode da ne osjećaju žeđ. Djeca bi trebala piti otprilike svakih 1 1/2 do 2 sata, do otprilike sat vremena prije spavanja. Dakle oko osam pića dnevno. Najzdravije piće je voda. Tijelo koristi mlijeko kao hranu, pa se to često ne računa kao dio dnevnog unosa tekućine. Gazirana pića i pića kao što su su čaj, kava, čokolada i neka energetska pića mogu iritirati sluznicu mjehura i tako pogoršati probleme. Treba ih izbjegavati.

Mlađa djeca trebaju proporcionalno više vode od starije djece, a stariji dječaci trebaju više od starijih djevojčica. Djeca s prekomjernom težinom, koja su u vrućem okruženju ili su vrlo aktivna također trebaju više. Preporučen unos vode tijekom ljetnog perioda dnevno je:

  • Djeca od 1 do 3 godine 900 - 1000 ml
  • Djeca od 4 do 8 godina 1000 - 1400 ml
  • Djevojčice od 9 do 13 godina 1200 - 2100 ml
  • Dječaci od 9 do 13 godina 1400 - 2300 ml
  • Djevojčice od 14 do 18 godina 1400 - 2500 ml
  • Dječaci od 14 do 18 godina 2100 - 3200 ml

Koliko je česta pojava urinarne infekcije kod djece i kako ju prepoznati ?

Procjenjuje se kako 2% dječaka i 7% djevojčica prije 6. godine razviju barem jednu epizodu urinarne infekcije. Simptomi koji mogu upućivati na infekciju mokraćnog sustava su visoka temperatura uz zimicu i tresavicu, učestalo i bolno mokrenje, povraćanje, neobična malaksalost, bol u trbuhu, nevoljni bijeg urina, krv u urinu, slabinska bol i osjetljivost, zamućeni urin i urin neugodnog mirisa ali i česta je zabluda da bolno mokrenje automatski znači i urinarnu infekciju. Mnoga druga stanja mogu oponašati simptome urinarne infekcije. Definitivno dijagnosticiranje urinarne infekcije zahtijeva kulturu urina jer samo analiza urina ili test traka nije dovoljna.

Da li možemo liječiti urinarnu infekciju sokom od brusnice?

NE nikako!

Brusnice mogu izvrsno poslužiti u prevenciji i smanjiti određeni rizik od infekcije. Slobodno uvedite djetetu sirup od brusnice uvijek kad mislite da će biti pod većim rizikom za urinarnu infekciju. No, svaka pojava simptoma infekcije mokraćnog sustava u djece zahtjeva pregled liječnika i terapiju koju će liječnik procijeniti prema stanju i nalazima vašeg djeteta.

Da li postoji nešto čime ipak možemo tijekom ljeta i ljetnih praznika poboljšati zdravlje dječjeg mokraćnog mjehura?

Tijekom ljeta djeca u dobi od 18 do 36 mjeseci najčešće spontano imaju potrebu ukloniti pelenu i slobodna uživati u igri i aktivnosti. Učinite im boravak u toaletu i na kahlici zanimljivim i primjeren dobi djeteta. Odijevajte ih tako da im omogućite lagano svlačenja i oblačenje te pohvalite svaki uspjeh. No, najbitnije je ne provoditi nikakve prisile ili kazne u koliko dijete odluči to učiniti kasnije ili nije uspješno.

Tijekom školskih praznika lakše je poticati djecu na uzimanje tekućine i redovito mokrenje. Dopustite im da odaberu šalicu ili čašu koju vole, dodaju kockice leda u svoja pića. Dok igraju igru ili čitaju s vama pijte vodu skupa. Organizirajte popodnevno obiteljsko druženje uz obilje prirodno aromatizirane vode ukrašene voćem i povrćem. U ljetno doba iskoristite obilje voća i povrća za kvalitetne obroke kako biste spriječili opstipaciju.

Dakle, kako se zaštititi od ljetnih infekcija mokraćnog sustava?

  • Budite dobro hidratizirani pijući dovoljno vode
  • Redovito mokrite - najmanje svaka dva do tri sata
  • Izbjegavajte opstipaciju

Zdravi savjeti

Pogledajte sve