Kronični kašalj

Kašalj je jedan od najčeščih simptoma raznih bolesti brojnih organa i organskih sustava. Najčešće se povezuje sa bolestima pluća, no istina je da je u populaciji najčešći uzrok kroničnog kašlja bolest gornjih dišnih putova. Gastroeezofagealni refluks –  vraćanje hrane iz želuca, bolesti srca, neurološke bolesti te uzimanja nekih lijekova mogu također biti uzrok kašlja. Ovaj je simptom mučan za bolesnika, ali je i društveno neprihvatljiv. Ta odioznost prema kašljačima datira iz doba kada je harala epidemija tuberkuloze i kada je tuberkuloza gotovo uvijek značila smrt. Kašljete li duže od 8 tjedana znači da imate kronični kašalj. Svaki kašalj koji traje kraće može se definirati kao akutan i subakutan. Kronični kašalj može biti uzrokovan ozbiljnom bolesti koju treba odmah liječiti i zbog toga potrebno je javiti se pulmologu radi pravovremene obrade sa ciljem da se utvrdi uzrok kašlja nakon čega slijede adekvatni terapijskih postupci. Vrste kašlja Kašalj je naziv za simptom a označuje  iznenadan i često ponavljajući refleks koji pomaže da se iz dišnih puteva izbace sluz, gnoj, iritansi, razne strane čestice i  živi uzročnici. Kašalj je često automatski, bez volje čovjeka, a moguće je kašljati i namjerno. On može biti suh  i podražajan ili se kašljanjem izbaci sadržaj koji pak može biti sluzav, rijedak, gust, gnojan ili krvav. Prema trajanju razlikujemo akutan kašalj, uglavnom traje do 3 tjedna, ponekad i duže, i kroničan koji traje duže od 8 tjedana.

Što uzrokuje kašalj? Brojne su bolesti raznih organa koje uzrokuju kašalj: gornji dišni sustav, larinks, donji respiratorni trakt- traheja, bronhi, plućni parenhim i pleura, jednjak i želudac, srce, ali može nastati i uslijed uzimanja nekih lijekovi, primjerice lijekova za liječenje visokog  krvnog tlaka kao što su ACE inhibitori.
Tablica 1. Klinička  klasifikacija akutnog i kroničnog kašlja.
AKUTNI KAŠALJ KRONIČNI KAŠALJ
 Bolesti dišnih putova
  • Infektivne bolesti gornjeg respiratornog trakta, najčešće virusne infekcije
  • Alergije
  • Astma
  • Aspiracija, česta u djece od 1-3 g. I starih osoba
  • Udahnjivanje toksičnih tvari, slučajno, u požaru, šmrkanje ljepila
  • Postinfekcijski kašalj
 Bolesti donjeg respiratornog trakta
  • Kronični bronhitis,
  • Kronična opstruktivna plućna bolest (KOPB)
  • Astma
  • Tumori pluća
  • Infektivne bolesti, uključujući tuberkulozu
  • Intersticijske bolesti pluća
  • Aspiracija
  • Bronhiektazije
  • Cistična fibroza
 Bolesti pluća i pleure
  • Pneumonitis
  • Vodena prebrica
  • Plućna embolija
  • Pneumotoraks
 Bolesti gornjeg dišnog sustava
  • Paranazalni sinuitis
  • Kronični rinitis
  • Faringitis
  • Laringitis
 Ekstrapulmonalni uzroci
  • Bolesti srca sa zastojem pluća
 Gastroezofagealni refluks
 Kašalj uslijed lijekova i ksenobiotika
  • ACE inhibitori, amiodaron, interferoni, leflunomid, fentanil i drugi
  • Krekani kokain (ne šmrka se već puši)
  • Bolesti srca
  • Bolesti srca s kroničnim plućnim edemom
  • Endokarditis
Koji su dijagnostički postupci? Dijagnostički postupci i shodno tome izbor lijekova ovise o trajanju kašlja. Ukoliko se radi o akutnom kašlju najčešće je dovoljan klinički pregled, osim izuzetnih situaciju, primjerice kada je kašalj popraćen iskašljavanjem  krvi, boli u prsima ili teškim disanjem. Liječenje nekompliciranog akutnog kašlja  je uglavnom simptomatsko. U svakog bolesnika sa kroničnim kašljem potrebno je učiniti radiološko snimanje pluća i spirometriju. Ako se na snimci pluća ne uoči patološki supstrat, a spirometrija je uredna  tada se najvjerojatnije radi o jednom od slijedećih patoloških stanja : sindrom kašlja uslijed bolesti gornjeg respiratornog sustava, astmi (cough variant asthma) ili o gastroezofagealnom refluksu, tj.vraćanju hrane iz želuca.  U tim slučajevima vrši se dodatna obrada gornjeg respiratornog trakta, alergološko tesiranje i obrada probavnog trakta.
Kako liječiti kašalj? Liječenja kašlja može biti uzročno ali i simptomatsko. Uzročno liječenje provodi se s obzirom na etiologiju  kašlja. Bakterijske infekcije liječe se antibioticima a specifične, primjerice tuberkuloza antituberkuloticima. KOPB, astma, i bolesti gornjih dišnih putova često iziskuju kombiniranu terapiju raznovrsnim skupinama lijekova, ovisno i o  težini kliničke slike. Kašalj zbog vraćanje sadržaja iz želuca možemo u većini slučajeva liječiti i bez komplicirane obrade, najčešće se primijenjuju inhibitori protonske pumpe (IPP), uz dijetu, prestanak pušenja i mršavljenje. Ukoliko bolesnik uzima lijekove za snizavanje tlaka iz grupe ACE inhibitora potrebno ga je odmah zamijeniti, najbolje s antagonistima angiotenzin II receptora, ukoliko nema kontraindikacija.Simptomatsko se liječenje provodi antitusicima, ekspektoransima i ponekad protuupalnim lijekovima.
Antitusici su lijekovi protiv kašlja koji smanjuju refleks kašlja tako što djeluju lokalno ili centralno na centar za kašalj u mozgu. Primjenjuju se kod suhog, podražajnog  kašlja  koji može biti neugodan za bolesnika te mu remetiti svakodnevnu aktivnost i san. Ekspektoransi  smanjuju iritaciju receptora za kašalj, služe za podsticanje i ubrzanje uklanjanja nagomilanog patološkog sadržaja dišnih putova osobito u bolesnika sa kroničnom opstruktivnom plućnom bolešću (KOPB) i bronhiektazijama.
Smirivanje kašlja pri izraženoj upali u bolesnika s astmom, eozinofilnim bronhitisom, postinfekcijskim kašljem s pojačanom hiperreaktibilnošću bronha i rinitisom može se postići korištenjem protuupalnih lijekova,  uglavnom  su to  inhalacijski i nazalni kortikosteridi, a ponekad su korisni i oralni antagonisti leukotrienskih receptora. Kronični kašalj je najčešće simptom lako lječive i izlječive bolesti, čak je ponekad dovoljno prestati pušiti, ali on može biti znak težeg oboljenja koje iziskuje momentalnu intervenciju. U Poliklinici Aviva problem kroničnog kašlja može se riješiti tijekom samo jednog posjeta.